'Tradisionele potjiekos!'

Eindelijk maar weer eens een update vanuit het warme Zuid-Afrika! Het relaxte leven bevalt (nog steeds) goed! Vandaag heb ik mijn laatste stage-dag gehad...ontzettend verwend met tekeningen, cadeautjes enz. Afscheid genomen van mijn lieve graad 2 kindertjes en van het personeel.

Undecided
Nu ligt er nog anderhalve week vakantie voor ons!

Normaal gesproken bakken we na schooltijd een eitje en pakken we onze badhanddoek. Lekker zwemmen en zonnen. Maar vandaag niet, ook hier kan het regenen! En onweren, sjonge! Terwijl ik dit schrijf, schijnt de zon alweer! We genieten er nog maar even van, want straks in Nederland zal het wel weer koud zijn. Over kleine 2 weken is het zover, dan kan ik mijn gloednieuwe tantezeggertje Jaron gaan bewonderen! Als ik niet door de douane kom, wegens ‘n te zware koffer, dan ligt dat vast aan de kinderen die in mijn koffer meewilden, haha! ‘Juffrou, moenie weg gaan hoor!'

Ondertussen kuieren we zoveel mogelijk met onze vrienden...en willen we eigenlijk nog helemaal niet naar huis! We hebben in ieder geval al veel mooie herinneringen, onder andere het weekend in het Paul Krugerpark! (wildtuin) Ik heb van de eerste tot laatste minuut genoten van het park dat net zo groot is als Nederland! Donderdagnacht vertrokken we met z'n 18-en! Alles was zo goed geregeld, petje af! Wij hoefden alleen maar voor slaapzakken en matjes te zorgen. De rest (lees: tenten, lampen, stoelen, tafels, pannen, braaivlees) deden de jongens. Dat is trouwens typisch Afrikaans. Vrouwen doen de afwas, mannen doen de rest! Haha, je leert elkaar wel goed kennen zo. Nooit geweten dat je sla moet wassen in zout, er vervolgens 6 druppels olie over doet en dat je het absoluut niet mag roeren met een mes, maar alleen met je vingers! Wat een pietjes precies, die Afrikaners... Maar ik moet toegeven, het eten smaakte goed. Behalve de sla dan, want dat eet ik nog steeds niet!

Dit weekend hadden we onze tenten opgezet in kamp Satara. 's Ochtens om 4/5uur stonden we op, sprongen met onze slaperige gezichten in de auto. En dan tot een uur of 10 dieren spotten. Wat hebben we veel gezien! Onder andere de Big Five, wat best bijzonder is omdat je maar zelden een luipaard ziet! Zodra we weer in het kamp Satara waren, gingen we ontbijten met spek en ei. We hadden vrijwel elke dag mooi weer, dus veel zwemmen of even bijslapen, want meer dan 4 uur slaap per nacht was best luxe. Tegen 15.00u stapten we weer in de auto. Zie je ons al rijden? Midden in de natuur, tussen de wilde dieren, muziekje aan, benen uit het raam en als er dan een parkwachter langsreed, gauw weer netjes zitten! Om 18.00u gaat het hek van het kamp dicht. En vooral dan zagen we veel. Het wordt dan wat koeler omdat de zon ondergaat. Het was altijd een race tegen de klok om op tijd in het kamp te zijn. Want om half 6 ontdekten we net een groep leeuwen of overstekende giraffes. Het leuke van de wildtuin is dat je echt de dieren moet zoeken. De jongens zijn er zo in getraind en het was altijd weer een wedstrijdje om bijv. de neushoorn te vinden. We hebben heel wat vlaktes, mooie natuur en dieren gezien. Krokodillen, apen, buffels, leeuwen, luipaard, olifant, voélstruis, neushoorn, nijlpaard, jakkals, zebra, giraffe en nog veel meer!

De avonden waren ook heel gezellig. Tijdens het avondeten zaten we in een kring rondom het kampvuur; gezelligheid, goede gesprekken, zingen met gitaar, moppen vertellen; dat sfeertje zal ik nooit vergeten! Soms liepen we 's avonds naar de omheining van het kamp. Sta je daar opeens oog-in-oog met een heyna! Heel gaaf om te zien!

Die laatste avond was wel het toppunt. We gingen potjiekos (spreek uit: pooikiekos) maken. Aardappels, 1001 soorten groenten, kip, witte wijn; alles moest op een bepaalde tijd (onder luid gejuich) in één grote ouderwetse pan die op hete kolen stond te pruttelen. (er werd nog net niet omheen gedanst) Daarna moest het nog 3 uren sudderen. Ondertussen was het al middernacht toen we deze traditionele kos gingen eten. Het smaakte prima maar toen ik de volgende ochtend even in de pan gluurde, dacht ik: ‘brr, heb ik dit gegeten?' Haha, alles kon; hé Marcella? Zelfs ontbijten met Cola-Malibu.....

We kijken terug op een supermooi weekend dat we zeker niet hadden willen missen!

En ondertussen is ons lieve reismaatje Corine alweer in Nederland! We kopen per ongeluk nog steeds 7 broodjes...i.p.v. 6. Corien, in gedachten ben je bij ons!

Volgende week gaan we naar de plaas van familie Kampman. Een plaas is een soort van kleine privé-wildtuin. Ook gaan we nog een paar dagen naar Hartbeespoortdam. Het laatste weekend zijn we lekker thuis; in Pretoria!

Iedereen bedankt voor de kaarten en brieven, superleuk! Het is altijd weer een verrassing!
De foto's volgen nog!

Tata! Met liefde, Jein!

Wink

Lisanne

Mooimooimooi meid! zijn we op zelfde dag klaar met stage;) Maar jij mag er nog ff blijven in het grote zuidafrika..
Gefeliciteeerd met je neefje Jaron, t eerste wat je doet is die natuurlijk bewonderen als je weer in NL bent..

Meid, genietgeniet nog van je laatste weekjes, en tot gauw!!

liefs lisanne

Manon

Mooi verhaal!! Ben erg benieuwd naar foto's van al die beesten:)
Liefs!

Wilma

Whooow.. Je bent echt aan het genieten he Jein!! Het lijkt me een top sfeertje daar!! Liefs

Marith..

Ha Jein!
Lees je berichten meestal wel even!
Zo lekker genieten hoor, gaat snel zeker allemaal!

Gefeliciteerd met je tantezeggertje!

Geniet nog even!

Liefs Marith

Wilma

Trouwens Jein, veel sterkte met het afscheid wat er aan begint te komen!!!! Kmis jou!

Lum

Hee Jein! Mooi verhaal, cool al die dieren enz. Ben benieuwd naar de foto's! Ik ga zo naar Jaron, zal wel even een kusje geven van jou... hij is echt heel schattig en klein!

Alien

Haa jein,
Lang niet gezien, maar duurt niet zo heel lang meer:P
Je moet schrijfster worden. Ik zie het al helemaal voor:
Jein oog in oog met een heyna!
Gefelicteerd hé met je neefje! En geniet nog ff van je vakantie!
Liefs,
Alyn

Peet en Hen

Ha die lieve Jein,

Weer een super leuk verhaal. We dachten al: Jein komt terug als ''alles eter'' , maar toch niet :) In je verhaal merk ik dat je al een beetje afscheid van Zuid-afrika aan het nemen bent, maar geniet toch nog maar eventjes! Voor je het weet staan we je op te wachten op Schiphol als afrikaanse vrouwen, weet je nog???

Alieke

Hee Jein..

Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven. Zo te lezen vermaak je je prima! ;-) Geniet nog even van de mooie tijd daar ..

Liefs Alieke

Jan & Jenneke

Jein!

De door jou verzonden kaart heeft vast ook al heel wat van de wereld gezien, tsjonge! We kregen hem gisteren pas, terwijl je als datum 15-10-10 er op genoteerd hebt!

Leuk verhaal heb je weer geschreven zeg. In je verhalen lees je heel veel enthousiasme! Super.

Nu is het eind al bijna in zicht! Geniet er nog even van!
(Al zien we ook wel uit naar je terug komst, kunnen we weer 'gewoon' bijkletsen!)

Liefs J&J

Henriët

Hahaha heel leuk om je verhaal weer te lezen! Ohh kben zo benieuwd naar je foto's en je verhalen.. Je moet maar een keer in huize Talen een presentatie-avond houden, haha.
Heb je al 'n beetje zin om naar dit koude kikkerlandje te komen? Je nieuwe neefje bewonderen en natuurlijk weer bij je vriendje zijn! :-D
Tot volgende week!
Dat klinkt al lekker snel he. ;-)

Liefs

Grietje

Hee Jein,

Wat een belevenissen he, super! Nog even en je bent weer terug in NE, zal wel even weer wennen zijn;) Kben erg benieuwd naar foto's etc.
Nog gefeliciteerd met je neefje!
En nog bedankt voor t kaartje, leuk!

Nou geniet nog even de laaste dagen!

Liefs Grie